Varen is ontspanning, op het water gelden bijna geen regels. Dat zou je bijna denken, gezien het feit dat er zoveel verschillende soorten en maten aan boten rondvaren en evenzoveel verschillende bestuurders daarvan. Jong en oud, ervaren en onervaren.
Hoe zit het nou eigenlijk met al die regels?
Varen is zeker ontspannend, echter dien je je wel altijd aan de regels op het water te houden. Deze regels zijn beschreven in het Binnenvaart Politie Reglement, oftewel het BPR. Heeft u een boot die langer is dan 15 meter en/of harder kan varen dan 20 km per uur, valt uw boot onder de categorie “snelle motorboot” en dient u te beschikken over een vaarbewijs.
Als u zich op het water begeeft is het voor de algemene- en voor uw eigen veiligheid altijd raadzaam over voldoende basiskennis van de relevante wetten, reglementen en te nemen veiligheidsmaatregelen te beschikken. Ook als u niet onder de vaarbewijsplicht valt is het altijd aan te raden een examen Klein Vaarbewijs 1 te doen.
Het is niet altijd standaard een speedboot die snel kan varen, ook sloepen kunnen steeds vaker hard varen. De vraag naar snelle sloepen is enorm gegroeid en de werven hebben hier ook gehoor aan gegeven. Neem bijvoorbeeld de Maril 880 open sloep, die vol in plané over het water gaat. Motorisering van deze sloep is mogelijk tot wel 200 pk!
Welk vaarbewijs heb ik nodig
Een vaarbewijs cursus kunt u op verschillende manieren volgen. Thuis op de bank, lekker ouderwets met het studieboek op schoot, via een online platform of een (dag)cursus op locatie. U kunt zich inschrijven voor het examen vaarbewijs op diverse locaties in Nederland (sommige cursussen zijn inclusief examen). Nadat u het examen goed heeft afgerond, krijgt u het vaarbewijs (formaat bank pas) thuis gestuurd.
Het klein vaarbewijs I (VB-I) is geldig op rivieren, kanalen en meren. Wilt u bijvoorbeeld op het IJsselmeer varen, dient u ook VB-II te halen.
Daarnaast is er ook nog klein vaarbewijs II (VB-II) Klein Vaarbewijs II geldt behalve op ‘rivieren-kanalen-meren’ ook op de Eems/Dollard, de Waddenzee, het IJsselmeer, Markermeer en IJmeer en op de Oosterschelde en Westerschelde.
Klein vaarbewijs I en II gelden ook als: Certificate of Competence (ICC) inland waters* * De meeste Europese landen hebben met elkaar afgesproken (resolutie 40 UN/ECE/Sc 3) dat bezoekende watersporters voor zeil- en motorboten een Internationaal Vaarbewijs, het International Certificate of Competence (ICC) moeten hebben. Het is zelfs vaak zo dat ook al bent u in Nederland niet vaarbewijsplichtig, u in het buitenland wel om een ICC wordt gevraagd als u daar met een pleziervaartuig vaart.
Het is mogelijk om klein vaarbewijs I en II in een keer te volgen, echter is dit behoorlijk pittig. Met vaarbewijs I heeft u alles basiskennis in huis en als u dit goed onder de knie heeft, kunt u ook klein vaarbewijs II halen.
Vaargebied
Mag je dan overal hard varen al je eenmaal je vaarbewijs hebt gehaald? Nee, dit is niet het geval. U wordt geacht zelf rekening te houden met omgeving en natuur. Ook al vaart uw boot net geen 20 km per uur, met een snelheid van 18 of 19 km per uur door een smal slootje varen waar andere boten afgemeerd liggen, is niet netjes en zeker niet gewenst.
Op diverse wateren zijn gebieden aangewezen waar u hard mag varen. Meestal wordt dit aangegeven door gele tonnen, of door een geel gebied op de waterkaart. Andere wateren hebben geen tonnen en mag je in vrijwel het hele gebied hard varen. Kijk voor een actueel overzicht de “regeling snelle motorboten Rijkswateren 1995”op de website van overheid.nl
Mag iedereen een vaarbewijs halen?
Nee, helaas nog niet. De minimum leeftijd om in het bezit te komen van het vaarbewijs is 18 jaar. Het is mogelijk om onder de 18 jaar examen te doen. Bent u geslaagd, dan krijgt u een uitslagbrief. Deze kunt u vanaf uw 18e inwisselen voor de echte vaarbewijspas. Tot die tijd mag u nog niet met een snelle motorboot varen.
Kosten vaarbewijs
Wat kost dat nu allemaal? De kosten voor een vaarbewijs en de manier u dit wilt halen, zijn verschillend. Een cursusboek kost rond de 20,- Dan zijn er nog verschillen in de cursus zelf, online (ca. 60,-) of dagcursus (ca. 150,-) Het examen bij Vamex kost in 2016 VB-1 € 42,- en VB-II € 50,-
Doet u een zelfstudie (wat heel goed te doen is) bent u minder dan 70,- kwijt voor VB-I. Sommige aanbieders hebben een totaalpakket met boek en examen kosten, u kunt hiervoor het beste even op Google snuffelen.
Het examen
Voorlopig komt er geen praktijkexamen bij, maar het theorie-examen is de laatste jaren wel flink uitgebreid en moeilijker geworden. Het examen Vaarbewijs I bestaat uit 40 meerkeuzevragen. Hiervoor heeft u één uur de tijd om op een uitgekozen examenlocatie op een computer de juiste antwoorden aan te klikken.
De puntenwaardering; Een vraag levert 1, 2 of 3 punten op. Er zijn maximaal 80 punten te behalen. Om te slagen moet u tenminste 56 punten behalen, oftewel 70% goed hebben. Het examen wordt op één van de vijf examenlocaties afgenomen: Alkmaar, Den Bosch, Dordrecht, Zoetermeer of Zwolle.
Kinderen en motorbootjes
Mogen de kinderen dan helemaal niet varen met een motorbootje tot ze 18 zijn? Vanaf 12-jarige leeftijd mag men met een buitenboord motor varen. De boot mag dan niet harder varen dan 13 k/uur. (Heb je bijvoorbeeld een rubberbootje ca. 3 meter en een 5 pk motortje, gaat dit vrijwel zeker harder dan 20 km/uur)
Vaar je harder dan 13 km/uur moet je 16 zijn. Kun je met je bootje harder dan 20 km/uur moet je minimaal 18 zijn en moet je boot geregistreerd zijn. (meer hierover volgt in een ander blog)
Boetes
Hieronder een kleine opsomming van boetes op het water omtrent vaarbewijs en snel varen.
Overschrijdingen tot 6 km/u 90,- (met een klein schip <20 meter)
Overschrijdingen 6 tm 15 km/u 130,-
Overschrijdingen 15 tm 25 km/u 200,-
Overschrijdingen > 25 km/u Strafbeschikking (u moet voorkomen)
Varen zonder vaarbewijs 550,-
Geen vaarbewijs kunnen tonen 85,-
Bronnen:
Vaarbewijs.nl
Overheid.nl
Rijkswaterstaat.nl
Vamex.nl
vaarbewijs.academy.nl